Θρεπτική αξία πιπεριάς

 Οι χρωματιστές πιπεριές είτε είναι πράσινες, κόκκινες, πορτοκαλί ή κίτρινες αποτελούν μία πλούσια πηγή θρεπτικών συστατικών. Είναι εξαιρετικά πλούσιες σε βιταμίνη C και Βιταμίνη Α, δύο πολύ σημαντικών αντιοξειδωτικών, ενώ επίσης περιέχουν μεγάλη συγκέντρωση καροτενοειδών.

Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να βοηθήσουν στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών στο σώμα, που προκαλούν βλάβες στα κύτταρα. Έτσι μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ή τη μείωση των συμπτωμάτων ορισμένων ασθενειών. 

 Το πραγματικό θρεπτικό περιεχόμενο της πιπεριάς είναι εντυπωσιακό και προκαλεί ως ένα βαθμό έκπληξη, δεδομένης της μικρής περιεκτικότητας του συγκεκριμένου λαχανικού σε λιπαρά (κάποια θρεπτικά στοιχεία είναι διαλυτά σε λίπη και για την παρουσία τους συνιστά αναγκαία προϋπόθεση να περιέχονται κάποια λιπαρά στο τρόφιμο). Υπάρχει λιγότερο από ένα γραμμάριο λιπαρών σε ένα φλιτζάνι τεμαχισμένες πιπεριές. 

 Ωστόσο, αυτή η μικρή ποσότητα λιπαρών είναι επαρκής ώστε να αποτελέσει μια αξιόπιστη πηγή διαλυτών σε λιπαρά θρεπτικών στοιχείων για τις πιπεριές, συμπεριλαμβανομένων των καροτενοειδών και της βιταμίνης Ε.

 Οι πιπεριές αποτελούν μια πολύ καλή πηγή βιταμίνης Ε, περίπου 145 miligrams για κάθε φλιτζάνι, ενώ περιέχουν και περισσότερ από τριάντα διαφορετικά καροτενοειδή, συμπεριλαμβανομένων μεγάλης ποσότητας Β- καροτίνης και ζεαξανθίνης. Τα δύο προαναφερθέντα καροτενοειδή παρέχουν αντιξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση στον οργανισμό.

Αντιοξειδωτικά ωφέλη από την κατανάλωση πιπεριάς

 Παρόλο που οι επιστημονικές έρευνες τείνουν να επικεντρώνονται στα καροτεινοειδή ως το σημαντικότερο αντιοξειδωτικό στις πιπεριές, στην πραγματικότητα αυτό το λαχανικό μας παρέχει ένα ευρύ φάσμα αντιοξειδωτικών. Όσον αφορά τα συμβατικά θρεπτικά στοιχεία, οι πιπεριές συνιστούν μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης C, περιέχουν 117 miligrams ανά φλιτζάνι (αυτό αποτελεί τη διπλάσια ποσότητα βιταμίνης C από αυτή που βρίσκεται σε ένα πορτοκάλι). Οι πιπεριές αποτελούν επίσης μια καλή πηγή ενός ακόμα αντιοξειδωτικού, της βιταμίνης Ε.

Επιπρόσθετα, είναι μια κάλη πηγή μαγγανίου. Συνοπτικά, οι πιπεριές περιέχουν:

- Φλαβονοειδή

  •     Κερκετίνη
  •     Εσπεριδίνη

- Καροτενοειδή

  •     Α- καροτίνη
  •     Β- καροτίνη
  •     Κρυπτοξανθίνη
  •     Λουτεϊνη
  •     Ζεαξανθίνη

- Υδροξυκινναμωμικό οξύ

  •     Φερουλικό οξύ
  •     Κινναμωμικό οξύ

 Μεταξύ των πέντε καροτεινοειδών που αναφέρονται παραπάνω, στις πιπεριές συναντώνται σε μεγάλη περιεκτικότητα Β- καροτίνη και ζεαξανθίνη. Ένα φλιτζάνι φρεσκοκομμένης κόκκινης πιπεριάς, για παράδειγμα, περιέχει περίπου 1,500 micrograms Β- καροτίνης. Σε πρόσφατη έρευνα στην Ισπανία, ερευνητές εξέτασαν τη βιταμίνη C, βιταμίνη Ε και έξι διαφορετικά καροτενοειδή (Α- καροτίνη, Β- καροτίνη, λυκοπένιο, λουτεϊνη, κρυπτοξανθίνη και ζεαξανθίνη) που βρίσκονται στα ευρέως καταναλώσιμα τρόφιμα. Μόνο σε δύο τροφές βρέθηκε να περιέχονται τουλάχιστον τα δύο τρίτα από αυτά τα θρεπτικά στοιχεία. Το ένα τρόφιμο είναι η τομάτα και το δεύτερο η πιπεριά. Επιπροσθέτως, η πιπεριά μπορεί να καλύψει το 12% των συνολικών αναγκών σε ζεαξανθίνη και το 7% σε βιταμίνη C.

 Η πεποίθηση πως η πιπεριά αποτελεί μια τροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά, μένει να μεταφραστεί και σε έρευνα για τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης ασθενειών. Συγκεκριμένα, αναμένεται να εξεταστούν σε μελέτες τα αντιοξειδωτικά οφέλη της πιπεριάς στην ανθρώπινη υγεία. τέτοιες έρευνες περιλαμβάνουν την μελέτη πρόληψης καρδιαγγειακών ασθενειών και την αποφυγή της εμφάνισης του διαβήτη τύπου δύο. Επίσης, αναμένεται να υπάρξει συσχέτιση της αντιοξειδωτικής δράσης της πιπεριάς με οφέλη στο πεδίο της οφθαλμολογίας. Ένα φλιτζάνι πράσινης τεμαχισμένης πιπεριάς παρεχει 314 micrograms καροτενοειδών, λουτεϊνης και ζεαξανθίνης. Τα δυο συγκεκριμένα καροτενοειδή βρίσκονται σε μεγάλες συγκεντρώσεις στην ωχρά κηλίδα του οφθαλμού και απαιτούνται για την προστασία της ωχράς κηλίδας και αποφυγή παθήσεων όπως η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας.

Δυνητικά αντικαρκινικά οφέλη

 Δεδομένου οτι η πιπεριά αποτελεί πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών και αντιφλεγμονοδών θρεπτικών στοιχείων αναμένεται ότι θα παρέχει σημαντική αντικαρκινική δράση. Έκθεση σε χρόνιες φλεγμονές και χρόνιο οξειδωτικό stress μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης των περισότερων τύπων καρκίνου, ενώ και οι δυο αυτοί παράγοντες μπορούν σε μεγάλο βαθμό να αντισταθμιστούν από τη διατροφή. Παρέχοντας πολλά θρεπτικά στοιχεία με αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, οι πιπεριές αναμένεται να βοηθούν στην αντιστάθμιση αυτών των παραγόντων, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου. Για το λόγο αυτό, η πιπεριά συγκαταλέγεται στα τρόφιμα με την υψηλότερη διατροφική αξία (όπως και η τομάτα, το μπρόκολο, τα καρότα, το κουνουπίδι, ο αρακάς, οι πατάτες κ.α.) δεδομένου οτι περιέχει μεγάλο εύρος θρεπτικών συστατικών, παλλά εκ των οποίων θεωρούνται απαραίτητα για την υγεία.

Στον παρακάτω πίνακα παρατίθενται κάποια από τα διατροφικά στοιχεία ανά 100g πιπεριάς.

Θετικά: Το συγκεκριμένο τρόφιμο έχει χαμηλά Κορεσμένα Λιπαρά, Χοληστερόλη και Νάτριο. Επίσης είναι καλή πηγή Διαιτητικών Ινών, Βιταμίνης Α, Νικοτινικού Οξέος, Μαγνησίου, και μία πολύ καλή πηγή Βιταμίνης C, Βιταμίνης B6, Φυλλικού οξέος, Καλίου και Μαγγανίου.

Οι κόκκινες πιπεριές αποτελούν καλή πηγή φυτικών ινών, φολλικού οξέος, βιταμίνης Κ και μαγγανίου. Και είναι ιδιαίτερα πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά όπως:

-Βιταμίνη Α η οποία είναι ευεργετική για την όραση και προστατεύει από τις λοιμώξεις,

-Βιταμίνη C η οποία συντελεί στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου και καταρράκτη,

-Βιταμίνη Β6 η οποία είναι ζωτικής σημασίας για τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού, όπως η λειτουργία του εγκεφάλου και του ανοσοποιητικού συστήματος

-Λουτεΐνη και ζεαξανθίνη ουσίες οι οποίες μπορούν να επιβραδύνουν την ανάπτυξη των ασθενειών των ματιών, όπως ο καταρράκτης και η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας

-Β-καροτίνη η οποία θεωρείται οτι μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από ορισμένες μορφές καρκίνου, όπως ο καρκίνος του μαστού σε γυναίκες πριν την εμμηνόπαυση

-Λυκοπένιο το οποίο μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για καρκίνο των ωοθηκών

Βιβλιογραφία

  • -Agricultural Marketing Resource Center (AgMRC). Bell and Chili Peppers Profile. (2011). Iowa State University, Ames, IO. Available online at: http://www.agmrc.org. 2011.
  • -Alpay K,. Ertas M, Orhan EK et al. Diet restriction in migraine, based on IgG against foods: A clinicaldouble-blind,randomised,cross-overtrial. Cephalalgia. 2010 July; 30(7):829—837.2010.
  • -Ambrosini GL, de Klerk NH, Fritschi L et al. Fruit, vegetable, vitamin A intakes, and prostate cancer risk. Prostate Cancer Prostatic Dis.2008;11(1):61-6.2008.
  • -Chassy AW, Bui L, Renaud EN et al.Three-yearcomparison of the content of antioxidant microconstituents and several quality characteristics in organic and conventionally managed tomatoes and bell peppers. J Agric Food Chem. 2006 Oct18;54(21):8244-52.2006.
  • -Zoran I, Avital BY, Yaccov P et al. Total antioxidant activity (TAA) of bell pepper during prolonged storage on low temperature. Journal of Agricultural Sciences Year: 2008 Vol: 53 Issue: 1 Pages/record No.:3-12.