Ο λίγος ύπνος μειώνει τη λεπτίνη και προσθέτει κιλά

sleptΌσοι κοιμούνται λιγότερο από 8 ώρες το βράδυ, έχουν αυξημένες πιθανότητες να πάρουν επιπλέον κιλά, σύμφωνα με μία αμερικανική επιστημονική έρευνα.  Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Λάτα Καστούρι, του Κέντρου Ύπνου του Ιατρικού Κολλεγίου Μπέιλορ του Τέξας, που παρουσίασαν τα ευρήματά τους σε ιατρικό συνέδριο στις ΗΠΑ, ανέφεραν ότι η παχυσαρκία συνδέεται με την μικρή διάρκεια του ύπνου. Όσο λιγότερο κοιμούνται οι νέοι τη νύχτα, τόσο μεγαλύτερος είναι ο δείκτης σωματικής μάζας τους (δηλαδή η αναλογία του βάρους προς το ύψος τους).

«Ο ύπνος αποτελεί τροφή για τον εγκέφαλο. Όταν οι έφηβοι δεν κοιμούνται αρκετά, καταλήγουν να κοιμούνται μέσα στην τάξη του σχολείου, να δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, να νιώθουν αγχωμένοι, να αρρωσταίνουν πιο συχνά και να αδυνατούν να ανταποκριθούν στις γενικότερες υποχρεώσεις τους εξαιτίας της κόπωσής τους», δήλωσε η Καστούρι.

Πρόσθεσε ότι οι έφηβοι που κοιμούνται λιγότερο από ένα οκτάωρο το βράδυ, είναι επίσης πιθανότερο να καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες στη διατροφή τους σε σχέση με όσους κοιμούνται περισσότερο από οκτώ ώρες. Γι’ αυτό τον λόγο κινδυνεύουν περισσότερο από παχυσαρκία και τα σχετικά προβλήματα υγείας, όπως υψηλή πίεση αίματος, καρδιοπάθεια και εγκεφαλικό.

Οι ερευνητές μελέτησαν 255 μαθητές γυμνασίου, 108 αγόρια και 147 κορίτσια, διαπιστώνοντας ότι ο μέσος όρος ύπνου και για τα δύο φύλα ήταν περίπου 6,5 ώρες τις καθημερινές και εννιά ώρες και 15 λεπτά τα σαββατοκύριακα. Τα αγόρια που κοιμούνταν λιγότερο από επτά ώρες, είχαν μέσο δείκτη σωματικής μάζας κατά 3,8% υψηλότερο σε σχέση με όσα κοιμούνταν για περισσότερο από επτά ώρες. Αντίστοιχα, τα κορίτσια που κοιμούνταν λιγότερο από επτά ώρες, είχαν μέσο δείκτη σωματικής μάζας κατά 4,7% υψηλότερο σε σχέση με όσα κοιμούνταν πάνω από επτά ώρες.

Σε ό,τι αφορά τον βιολογικό μηχανισμό μέσω του οποίου ή στέρηση ύπνου οδηγεί σε αύξηση του βάρους, σύμφωνα με τους επιστήμονες, διαταράσσονται οι ορμόνες λεπτίνη και γκρελίνη, που φροντίζουν να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στο αίσθημα της πείνας και του χορτασμού. Η γκρελίνη ενεργοποιεί την όρεξη, ενώ αντίθετα η λεπτίνη στέλνει σήμα στον εγκέφαλο ότι ο οργανισμός χόρτασε και δεν έχει ανάγκη να φάει άλλο.

Η λεπτίνη

Όμως, όταν ένας έφηβος δεν κοιμάται αρκετά, πέφτει το επίπεδο της λεπτίνης του, με συνέπεια, παρόλο που έχει φάει, να μη νιώθει ότι χόρτασε πραγματικά και σύντομα να θέλει να φάει ξανά. Παράλληλα, η έλλειψη ύπνου αυξάνει το επίπεδο της γκρελίνης, με συνέπεια να ανοίγει κι άλλο η όρεξη, με τελικό αποτέλεσμα ο έφηβος ή η έφηβη να τρώει παραπάνω και να παχαίνει.

Επιπλέον, σύμφωνα με τους ερευνητές, όταν ένας έφηβος δεν κοιμάται αρκετά κατά την εφηβεία, αποκτά μια κακή συνήθεια που συνεχίζεται και τα επόμενα χρόνια, με αρνητικές συνέπειες μακροπρόθεσμα για την υγεία του. Οι επιστήμονες τόνισαν ότι ο ύπνος βοηθάει στην ανάπτυξη παιδιών και εφήβων, ενώ ενισχύει το ανοσοποιητικό και το νευρικό σύστημά τους.

Γι’ αυτό, οι ερευνητές συστήνουν στους γονείς να εκπαιδεύουν κατάλληλα τα παιδιά τους σχετικά με την αναγκαιότητα του επαρκούς ύπνου από νωρίς στη ζωή τους. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά πρέπει να έχουν μια συγκεκριμένη ώρα που πηγαίνουν για ύπνο, να κλείνουν έγκαιρα τον υπολογιστή τους και όποια άλλη ηλεκτρονική συσκευή χρησιμοποιούν και επίσης να αποφεύγουν να πίνουν καφεΐνη και να ασκούνται σωματικά πριν πέσουν στο κρεβάτι.

 

ΠΗΓΗ:http://www.healthyliving.gr