Οι ευεργετικές επιδράσεις της άσκησης

Οι ευεργετικές επιδράσεις της άσκησης όχι μόνο στο σωματικό βάρος αλλά και σε άλλους δείκτες υγείας

Πολλές φορές τα μέσα μαζικής ενημέρωσης προκαλούν στο κόσμο λαθεμένες αντιλήψεις σχετικά με την υγεία. Μία από αυτές αφορά την παχυσαρκία και τη σχέση της με την άσκηση.

Η αποτελεσματικότητα της άσκησης ως μέσο για τη μείωση του βάρους πολλές φορές αμφισβητείται και επανεξετάζεται. Το να χάνεις βάρος θεωρείται σημάδι επιτυχίας. Είναι όμως έτσι;

Η επιτυχία της άσκησης όσον αφορά την απώλεια βάρους ποικίλει ανάλογα με τα άτομα και τον τρόπο ζωής τους. Παρόλα ταύτα εκείνοι που χάνουν λιγότερο βάρος δεν θα έπρεπε να αποκαλούνται αποτυχημένοι και η απόδειξη είναι η παρακάτω μελέτη που έγινε στο πανεπιστήμιο του Leeds σε 58 παχύσαρκους ή υπέρβαρους άνδρες και γυναίκες.

Σε αυτή την έρευνα το κάθε άτομο έπρεπε να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα αερόβιας άσκησης πέντε φορές την εβδομάδα για 12 εβδομάδες ξοδεύοντας μόνο 500 θερμίδες (kcal) χωρίς να περιορίσουν την ενεργειακή τους πρόσληψη. Παράλληλα πραγματοποιούνταν μετρήσεις στην σύνθεση του σώματος (ανθρωπομετρία), στην αερόβια ικανότητα, στην αρτηριακή πίεση, στην καρδιακή συχνότητα ανάπνευσης και τέλος στην οξεία συναισθηματική ανταπόκριση.

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Όταν συγκεντρώθηκαν όλα τα δεδομένα από τα 58 άτομα, η μέση μείωση του σωματικού βάρους ήταν 23,3 kg, ωστόσο υπήρξε μεγάλη διακύμανση.  Η περαιτέρω εξέταση των δεδομένων αλλαγής βάρους αποκάλυψε ότι τα άτομα θα μπορούσαν να ταξινομηθούν σε 2 ομάδες, τους ανταποκρινόμενους και τους μη ανταποκρινόμενους, πάντα σε σχέση με το αρχικό βάρος και την υπολογισμένη μεταβολή βάρους.

Οι μη ανταποκρινόμενοι (αριθμός=26) έχασαν λιγότερο βάρος από το προβλεπόμενο με βάση τη συνολική ενεργειακή δαπάνη που προκαλούνταν από την άσκηση και μερικοί από αυτούς αντί να χάσουν βάρος κέρδισαν.

Παρόλα αυτά η αποτελεσματικότητα της άσκησης δεν θα έπρεπε να είναι αποκλειστικά κρινόμενη πάνω σε αλλαγές του σωματικού βάρους, διότι υπονομεύει τα άλλα οφέλη υγείας και για αυτό οι μη ανταποκρινόμενοι πέτυχαν βελτιώσεις στους άλλους δείκτες υγείας. Οι δείκτες υγείας που μετρήθηκαν ήταν η αύξηση της αερόβιας ικανότητας, η μείωση της περιφέρειας της μέσης, η μείωση της διαστολικής και συστολικής πίεσης τους αίματος και η καρδιακή συχνότητα σε φάση ηρεμίας.  Εκτός από τα παραπάνω οφέλη υγείας σημαντική αλλαγή παρατηρήθηκε και στην ψυχολογική κατάσταση των συμμετεχόντων αφού εμφάνισαν ιδιαίτερη θετική διάθεση κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Τέλος, δεν υπήρχαν σημαντικές διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

  • Η άσκηση ωφελεί όχι μόνο στην απώλεια του βάρους αλλά και σε άλλους σημαντικούς δείκτες υγείας όπως είναι για παράδειγμα η μείωση της συστολικής και διαστολικής αρτηριακής πίεσης.
  • Πολλά άτομα εθελοτυφλούν μπροστά στα οφέλη της άσκησης στην υγεία.
  • Η μέτρηση της περίμετρος της μέσης είναι πιο σημαντική από το ΔΜΣ (Δείκτη Μάζας Σώματος) στην πρόβλεψη του κινδύνου της παχυσαρκίας.
  • Αποδεικτικά στοιχεία έδειξαν ότι τα άτομα τα οποία δεν έχασαν βάρος αλλά τα οποία αύξησαν τη φυσική δραστηριότητα τους διατήρησαν μία μείωση του κινδύνου του διαβήτη.
  • Η αποτυχία των μη ανταποκρινόμενων να χάσουν βάρος οφείλεται στο ότι ανοίγει η όρεξη τους και καταναλώνουν τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.
  • Όταν η άσκηση πραγματοποιείται οι άνθρωποι βιώνουν μία επίδραση ωφέλιμη και στη φυσιολογία τους και στην ψυχολογία τους ανεξάρτητα από οποιαδήποτε επίδραση στο σωματικό βάρος.