ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΒΙΤΑΜΙΝΩΝ Β

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι συνένζυμα, δηλαδή τις χρειάζονται τα ένζυμα για να επιτελέσουν πολλές βιοχημικές λειτουργίες (*).

Η βιταμίνη Β1 (θειαμίνη) είναι απαραίτητη για την παραγωγή ενέργειας και τη μεταβίβαση σημάτων προς τα νεύρα. Βοηθά επίσης στην προστασία από τις βλάβες που προκαλούνται από το αλκοόλ.

Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 1,4 mg.

Οι βιταμίνες Β2(ριβοφλαμίνη), Β3 (νιασίνη) και Β6 (πυριδιξίνη) ρυθμίζουν τη σύνθεση αρκετών ορμονών.

Συγκεκριμένα, η Β2 βοηθά στην δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων και αντισωμάτων προάγοντας την κυτταρική αναπνοή καθώς και την οξυγόνωση του δέρματος, των νυχιών και των τριχών. Επίσης, συμβάλλει στο μεταβολισμό των υδατανθράκων, των πρωτεΐνων και των λιπιδίων και ακόμη πιο σημαντικό στη σωστή λειτουργία των νεύρων, των επινεφριδίων και των ματιών.

Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 1,5 mg.

Αντίστοιχα, η δράση της Β3 είναι κυρίως στο συκώτι, στο δέρμα, τα έντερα και στο μυελό των οστών  ρυθμίζοντας τη σύνθεση αρκετών ορμονών. Επίσης, εμπλέκεται σε πληθώρα αντιδράσεων όπως στο μεταβολισμό υδατανθράκων και λιπαρών οξέων, στην αναπνοή και στην αποτοξίνωση των ιστών. Τέλος, ενισχύει σημαντικά την αναστολή σχηματισμού χοληστερίνης και τριγλυκεριδίων.

Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 15 έως 18 mg.

Η βιταμίνη Β6 διατηρεί την ισορροπία νατρίου και καλίου στον ανθρώπινο οργανισμό και βοηθά στη σύνθεση DNA και RNA, στο μεταβολισμό των υδατανθράκων, των λιπιδίων και των πρωτεϊνών καθώς και στην λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Τέλος, συντελεί στην ερυθροποίηση και στη μεταβίβαση νευρικών ώσεων.

Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 2 mg.

Η βιταμίνη Β12(κοβαλαμίνη) και η Β9 (φυλλικό οξύ) διατηρούν την υγεία των νευρικών κυττάρων και είναι απαραίτητες για το σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και του DNA.

Για την ακρίβεια, η Β12 βοηθά το μεταβολισμό των υδατανθράκων, των λιπιδίων και των πρωτεϊνών, ρυθμίζει το σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων και συντελεί στο σχηματισμό και τη μακροβιότητα των κυττάρων. Επίσης πολύ σημαντικό είναι πως προλαμβάνει βλάβες των νεύρων. Τέλος βοηθάει το σώμα στη χρήση του σιδήρου, τη γονιμότητα και ενισχύει την ανάπτυξη.

Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 1 mg.

Η Β9 είναι αναγκαία για όλες τις διαδικασίες κυτταρικής ανάπτυξης και διαίρεσης, όπως επίσης και για τη σωστή ανάπτυξη των λευκών αιμοσφαιρίων. Παίζει κύριο ρόλο στην πρόληψη για ορισμένες εκ γενετής ανωμαλίες, για την αναιμία, του καρκίνου του μαστού καθώς και του παχέος εντέρου.

Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 400 mg.

Προσοχή!

Η Β12, η Β9 και η Β6 χρειάζονται για να απαλλαγεί το σώμα από μία ουσία που ονομάζεται ομοκυστεΐνη. Η ομοκυστεΐνη, που είναι παράγωγο της μεθειονίνης, ενός αμινοξέος που βρίσκεται κυρίως στα ζωικά προϊόντα, μπορεί να συσσωρευθεί στο αίμα και έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και εγκεφαλικών επεισοδίων.

Επίσης, η βιταμίνη Β12 έχει και άλλες χρήσεις. Σε μελέτη στρατιωτικού προσωπικού, στα μισά περίπου άτομα που είχαν εμβοή (κουδούνισμα στα αυτιά) και απώλεια ακοής οφειλόμενη στο θόρυβο, διαπιστώθηκε έλλειψη βιταμίνης Β12.

Μία ακόμη ενδιαφέρον πληροφορία είναι πως η Β3 (νιασίνη) μειώνει τα τριγλυκερίδια και την LDL(**) και αυξάνει την HDL (***), μερικές φορές χρησιμοποιείται στη συμβατική ιατρική για τους λόγους αυτούς.

(*). Τα ένζυμα είναι πρωτεΐνες που επισπεύδουν τις βιοχημικές αντιδράσεις.

(**).Λιποπρωτεΐνες χαμηλής πυκνότητας, δηλαδή η κακή” χοληστερόλη.

(***). Λιποπρωτεΐνες υψηλής πυκνότητας, δηλαδή η “καλή” χοληστερόλη.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΩΝ ΒΙΤΑΜΙΝΩΝ Β

  -    Ενισχύουν τα μαλλιά, τα νύχια, τους μυς, τα οστά, το αίμα, τη μνήμη και το κεντρικό νευρικό σύστημα.

 -    Υποβοηθούν σε διαβητική νευροπάθεια και στις διαταραχές της ωχράς κηλίδας.

 -    Βοηθούν τα “ανήσυχα” κάτω άκρα.

 -    Ανακουφίζουν από τις μυαλγίες και τις κεφαλαλγίες.

 -    Μειώνουν την υπερένταση.

 -    Συμβάλουν για υγιές σπέρμα (για τους άνδρες).